Na regen komt zonneschijn - Reisverslag uit Banjar Penestanan Kaja, Indonesië van Anne Bosman - WaarBenJij.nu Na regen komt zonneschijn - Reisverslag uit Banjar Penestanan Kaja, Indonesië van Anne Bosman - WaarBenJij.nu

Na regen komt zonneschijn

Blijf op de hoogte en volg Anne

06 Januari 2016 | Indonesië, Banjar Penestanan Kaja

Selamat pagi (hallo) allemaal, mijn aller eerste blog vanuit Bali om jullie te laten weten hoe het met me gaat. Helaas had ik niet zo'n al te beste opstart zoals jullie misschien al hebben gehoord. De vluchten waren super, op de 8 uur durende tussenstop in Dubai na. De ontvangst in het vrijwilligershuis was echter niet al te best. Wanneer ik op zaterdag avond aankwam was er niemand die mij ontving. Ik lag uiteindelijk alleen, in een hele hete kamer zonder airconditioning met gaten in het plafond waardoor muggen en allemaal ander ongedierte naar binnen kwam en er was geen drinkwater en geen gordijnen. De eerste nacht heb ik dus ook niet geslapen. De eerste dag was het tegenovergestelde, gelukkig! Zo veel lieve andere vrijwilligers die me goed ontvingen. Ik kon zelfs mijn kamer wisselen! Nu geniet ik van een kamer beneden in het huis met airconditioning zodat het een stuk beter is om in te slapen. Ook heb ik super leuke kamergenootjes! Een meisje uit Hongkong en een meisjes uit Nederland. De eerste dag heb ik heel de dag in het zwembad gelegen met mijn kamergenootjes en ben ik dus ook flink verbrand. Maandag was de eerste dag van het programma. We zijn die dag naar Ubud centrum geweest om te gaan shoppen en in de avond hebben we een traditionele Balinese dansvoorstelling bezocht. Het was heel interessant! De vrouwen droegen schitterende jurken en de mannen maskers met belletjes. De dans was heel fijntjes en precies. Daarna zijn we naar huis gegaan waar ik direct in slaap ben gevallen en dik 10 uur heb geslapen. Dus me tweede nacht was goed! De dag daarna hebben kregen we een les Bahasa (de taal die ze hier op Bali spreken) en zijn we langs de rijstvelden gaan lopen. De rijstvelden zijn zo ontzettend mooi. Het is net alsof ik in de film 'Eat, Pray & Love' rond liep. Vandaag (4e dag) zijn we de ochtend begonnen (om 7 uur, zoals elke dag) met 'flower offering'. Dit is het offeren van bloemen en rijst aan de goden. De Balinesen doen dat 3 keer per dag en maken dan 54 bakjes van bamboe met bloemen en rijst. Dit leggen ze dan voor hun huis of winkel neer wat de kwade geesten wegjaagt en de goede geesten verwelkomt. Na het bloemen offer gingen we batik schilderen. We moesten met potlood een schets maken op een stuk stof en morgen gaan we die met wax insmeren en beschilderen. In de middag gingen we Balinees eten koken. Ik heb gebakken banaan en loempia's gemaakt. Mmmmm!!! Ik heb het heel erg naar mijn zin en hele leuke mensen om mij heen. Ik houd het dus nog wel eventjes uit hierzo ;) Nu ga ik lekker een smoothie drinken met de andere vrijwilligers in het "stamcafé". Dha-Dha xx Anne

  • 06 Januari 2016 - 13:14

    Debora Lens:

    Lieve Anne, ik hoop dat je wel onder een geinpregneerde klamboe slaapt dat helpt enorm tegen de muggen. Fijn dat het inmiddels wat beter met je gaat en dat je gezellige andere meiden om je heen hebt. Gaan jullie met elkaar straks ook aan het werk op het project met de kids en is dat ver bij jullie slaapplaats vandaan.
    Ik kijk alweer uit naar je volgende blog hele dikke kus en hug xxx

  • 06 Januari 2016 - 13:16

    Michelle:

    Heel leuk om te lezen ann!
    Ga er lekker van genieten, je hebt het zeker verdiend.

    Dikke kus xxxxxxxx

  • 06 Januari 2016 - 14:39

    Irene:

    Klinkt alsof je je plekje al hebt gevonden! Heel veel plezier en geniet ervan!

  • 06 Januari 2016 - 15:00

    Elisabeth :

    Fijn om te lezen dat je het nu naar je zin hebt Anne. Geniet maar van alles wat je meemaakt en nog gaat meemaken.
    Slamat bersenang senang

  • 06 Januari 2016 - 20:44

    Marit:

    Hoi Anne!
    Fantastisch te lezen dat het goed met je gaat geniet maar van alles!!

  • 06 Januari 2016 - 21:13

    Yvonne:

    Hallo Anne,

    Leuk iets van je te horen, dat je gezellige meiden om je heen hebt en leuke activiteiten onderneemt.
    Is het voor jullie allen nu eerst een paar dagen vakantie en daarna met z'n allen vrijwillig werken?

  • 06 Januari 2016 - 23:55

    Susanne:

    Heeee ontzettend lieve schat,
    Ik word heel blij van de laatste foto's!
    Je eerste hobbel lijkt genomen. Stoer hoor.......ben zo enorm trots op je. Geniet, leef en beleef!!!!!!
    Kus & knuffel
    Hou van je
    Mama

  • 07 Januari 2016 - 09:35

    Gerard:

    Lieve Anne,
    ik ben blij om te lezen en te horen dat je het nu naar je zin hebt.
    zoals je weet alle begin is moeilijk maar ik weet zeker dat jij het erg naar je zin gaat krijgen.
    het is leuk voor jou dat je een leuke groep meiden hebt ontmoet zodat je er altijd voor elkaar kan zijn als dat nodig is.
    Ik kijk er erg naar uit om al jou mooie verhalen en ervaringen te lezen!!
    Nou meid, heel veel plezier en geniet ervan.

    dikke kussen xxxxxxxxxxx
    Ome Gerard.

  • 11 Januari 2016 - 07:02

    Ton:

    Hoi Anne,

    Heb je inmiddels je draai gevonden? Het ziet er fantastisch uit!
    Inmiddels zal je wel druk bezig zijn met het vrijwilligerswerk. Hoe loopt dat?
    Ben benieuwd naar je ervaringen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 18 Okt. 2015
Verslag gelezen: 91
Totaal aantal bezoekers 3867

Voorgaande reizen:

01 Januari 2016 - 05 Juli 2016

My journey around the world

Landen bezocht: